Általános kérdések
- Mi ez?
A példa külföldi, egy nápolyi kávézóból származik, és nemrég terjedt el szerte a világon. A lényege, hogy a vásárlók a saját fogyasztásuk mellett egy vagy több "ajándékot"' is kérhetnek és fizethetnek ki. Ez az ajándék egy külön "listára" kerül. Amikor egy rászoruló ember érkezik csak annyit kell kérdeznie: van-e neki egy ajándék ott hagyva, s ha ezen a bizonyos listán van már kifizetett termék, vagy szolgáltatás, akkor abból kaphat egyet. Ingyen. Hiszen azt már valaki, aki megengedheti magának a segítségnek ezt az új formáját, már kifizette.
Ez egy újfajta segítség, főként azoknak, akik nem tudnak nagyobb összeget adni, akik nem tudják kinek kell adni, kik a legrászorultabbak, akik nem akarnak az utcán pénzt adni, akik nem pénzt akarnak adni, akik biztosak akarnak lenni abban, hogy adományuk abban a formában valóban eljut a rászorulóhoz.
Az akció mindenkinek jó, azoknak, akik segíteni akarnak, azoknak, akik így juthatnak nem csak kávéhoz, de ételhez, italhoz, vagy akár ruhához, fodrászhoz, terápiás kezelésekhez, vagy egy játszóházi vidám naphoz, és jó a vendéglátóhelyeknek, szolgáltatóknak, hiszen nekik plusz forgalmat jelent az akció. Sőt, van már olyan vendéglátós, aki minden kifizetett ajándék helyett kettőt ír fel az ajándékok listájára.
- Mi lehet felajánlás? Termék, szolgáltatás vagy pénz is?
Az akció ajándékokról szól. Nem pénzt gyűjtünk.
Van felső határa az ajándékoknak?
Annak sem jelenthet terhet a +1, aki adja, ezért megállapítottunk egy felső határt. A maximum 2000 Ft/+1, de az optimális +1-es ajándék 1000 Ft, vagy kisebb pénzben kifejezett értéket képvisel. Az eszmei értéke általában pénzben nem kifejezhető.- Ti tényleg elhiszitek, hogy ez működhet?
Igen, mert látjuk a gyakorlatban.
Ez a rendszer a bizalomra épül.
Hiszünk abban, hogy a szolgáltatók tudják, a felajánlások kezelése, a rendszer működtetése számukra PR, reklám és forgalomnövelő szolgáltatás, amely nagyban javítja a hely megítélését is.
A legjobb reklám az, ha beszélnek róla, és ez jót tesz az adott szolgáltatóknak is.
Ezt a programot a közösség ereje, az internet nyilvánossága emelte fel. Ugyanez a nyilvánosság porba tud sújtani, ha csalást észlel. Ezt pedig nem érdemes kockáztatni néhány felajánlott kávé áráért.
Csak olyan adjon, aki jó szívvel teszi, megbízik abban, hogy a szolgáltató és az ajánlók segítségével valóban rászorulókhoz jut el a felajánlása. Ajánlani is lehet, hiszen ha valaki azt látja, hogy itt kaphatnak, akkor ő is tud ajánlani a környezetéből olyan családot, egyedülállót, akiknek jól jön az a bizonyos +1.
A rendszer a kisközösségeket erősíti, hiszen a helyiek jobban ismerik egymást és ezzel egy másik ügyet is szolgál: a területi, kerületi üzleteket erősíti.
Aki nem hisz a rendszer működésben, ne foglalkozzon vele. Nem minden szolgáltató tud és akar kapcsolódni és nem mindenki tud és akar adományozni. Aki nem bízik azokban, akik erre időt és energiát szánnak, akkor ne ezt a segítségnyújtási formát válassza.
- Kinek jó ez?
Az akció az önzetlenségről szól. A rendszert önkéntesek működtetik, minden felajánlás a kezdeményezéstől a netes megjelenés kezeléséig, a matrica nyomtatásáig valakinek az ingyenes segítsége. A rendszer nagyon egyszerű, hosszú távon magától kell működnie.
A rendszer mindenkinek jó, hiszen nincs az elkötelezettség-érzés, nem tartozol senkinek, ha elfogadsz, nincs elvárásod az adományért.
- Mit tegyek, ha visszaélést tapasztalok?
Ha bárhol visszaélést tapasztalsz, akkor először a tulajdonossal beszélj! Ha nem sikerül megnyugtató választ kapnod, akkor weboldalunkon jelentheted.
A jelentést így küldheted el:
1. Kattints a +1 helyek menüpontra.
2. Keresd meg a helyet, ahol a visszaélést tapasztaltad, és kattints rá, amivel megnyitod az adott hely adatlapját.
3. A megjelenő adatlapon kattints a Probléma bejelentése gombra.
4. Töltsd ki a Panaszod leírása mezőt, majd kattints az Elküld gombra.
A jelentést követően önkénteseink utánajárnak a problémának.
Ha jó tapasztalatod van, kérünk, hogy tedd közzé Facebook oldalunkon. Legyen ez példa másoknak is!
Rászorulóknak
- Ki kaphatja?
Bárki, aki rászoruló. Ez az akció nem csak a hajléktalanokról szól, rászoruló lehet bárki, aki sokgyerekes, kisnyugdíjas, leszázalékolt,... vagy éppen aktuálisan olyan helyzetben van, hogy jól jön neki a segítség. Akár te is, sőt akár én is.
- Hogyan lehet kérni?
Ha Te vagy ismerősöd szeretne kérni az ajándékok közül, nem kell mást tenni, mint a térképről kiválasztott szolgáltató partnernél megkérdezni „Van-e itt nekem egy ajándék?”
- Honnan tudom, van-e +1?
A szolgáltatók egy üvegedénybe(blokkok) vagy egy táblára gyűjtik a felajánlásokat és az messziről is jól látható, így ha üres az edény/tábla, elkerülhető a kínos elutasítás.
- Biztosan kérhetek?
IGEN. Aki belép ebbe az akcióba, érzékeny a szegényebb sorsúak iránt, tehát ne féljetek kérni. Öröm mindenkinek. Annak is aki adja, annak is aki átadja, és neked is aki megkapod.
Partnereknek
- Hogyan lehet kapcsolódni?
Ezen az oldalon lehet regisztrálni.
A regisztráció jóváhagyását követően:
- Jól látható helyre ki kell tennie a logót (tábla, matrica).
- Fel kell készítenie a személyzet, hogy ismerjék, értsék és akarják ezt a formáját az adományozásnak. Pl. tudják felismerni azt aki igénybe venné az ajándékokat, de nincs hozzá bátorsága... ugyanakkor nagyfokú empátiára is szükség van).
- Az ajándékokat nyilvántartja (blokkok vagy látható és kifüggesztett lista formájában).
- Elmondja ő is ismerőseinek, hogy csatlakozott. Az akció legjobb reklámja ha beszélnek róla. Senki nem várja el, hogy a szolgáltató a működtetésen és az adminisztráción túl bármit tegyen. Nem kell hirdetéseket vásárolni, nem kell költeni az akcióra. Az első néhány napban a nyilvántartásra is remek megoldások születtek, a legjobb, ha a kifizetett valami blokkját egy üvegedényben, jól látható helyre teszik a szolgáltatók. Így a rászoruló csak akkor megy érte, ha látja a lehetőséget és így elkerülhető a kínos elutasítás, illetve az adakozók is láthatják, hogy üres az edény, tegyenek bele valamit vagy éppen ellenkezőleg, mások már adtak, adok egyet én is.
- Hogyan igényelhetek matricát?
Regisztrációd jóváhagyását követően rendelhetsz matricát vagy táblát együttműködő partnerünktől, de le is töltheted nyomtatható formában:
Matrica és tábla rendelés »
Matrica letöltés nyomtatható formában » (PDF 1,3 MB)- Adhatok-e több ajándékot is egy embernek?
Igen. Rád van bízva.
- Mi történik, ha rendszeresen ugyanaz az ember jelentkezik az ajándékokért?
Ha valóban rászoruló, oda fogod adni.
Ha felmerült benned a kérdés, valóban rászoruló-e, beszélgess vele.
El is utasíthatod a kérését. Vagy ajánlhatod neki hogy keressen fel egy másik +1-es helyet a környéken.- Mit tegyek, ha nem fogynak az ajándékok?
Szólj minden irányban. Ha teheted, szólj a rászorulóknak, vagy jelezd nekünk, és kitesszük ezt a lehetőséget.
- Mit tegyek, ha jóval nagyobb a kereslet, mint ahány felajánlás érkezett?
Ajánld a lehetőséget a vendégeidnek, és jelezd nekünk, segítünk.
- Elutasíthatom, ha nem látom megalapozottnak a betérő "rászoruló" kérését?
Igen.
Viszont gondold végig. Attól hogy nem tűnik "jogosultnak", még lehet hogy tényleg üres a pénztárcája.- Hogy adhatom oda a felajánlásokat a vendégek/vásárlók zavarása nélkül?
Gondoskodhatsz elviteles edényről, jelezheted, hogy egy bizonyos időpontban (zárás, nyitás) adod át az összegyűlt felajánlásokat, vagy egyértelművé teheted higiéniai minimum – elvárásaidat.
Nem javasoljuk, hogy plusz feladatot vegyél magadra a felajánlások kihordásával, ez a szolgáltatás nem erről szól. (Akinek szüksége van rá, bemegy érte!)
- Nem lehet problémám az adóhatósággal a +1 miatt?
Nem. Külön blokkoljuk az ajándékokat, és vezeted a listát, vagy a blokkokat gyűjtöd. A kassza és a pénztárgépszalag egyezni fog.
Adományozóknak
- Hogyan lehet kapcsolódni?
Magánszemélyként bárki adhat bárhol, ahol látja a kezdeményezés logóját.
A partnerek listája a +1 helyek menüpont alatt, valamint a mozgalom facebook oldalán is megtalálható.
- Ki adhat +1-et?
Bárki, aki valamilyen terméket, szolgáltatást vásárol és szeretne egy további vásárlással megajándékozni egy rászorulót. Akár te is.
- Hol, mit lehet adni?
Az eredeti történet egy kávézóban zajlik, az akció több országban többféle módon működik, van, ahol vendéglátóhelyekkel, nálunk Magyarországon a szervezők szándéka szerint mindenféle szolgáltatási területen, a vendéglátás mellett az egészségügyben, a szolgáltatóknál, fodrásznál, játszóházban, állatorvosnál,...
Általános elv, hogy olyan dolgokat lehessen adni, amely a többség számára könnyen elérhető, nem megterhelő és valódi segítséget jelent. Életszerűtlen a nyaralás, az autó, a drága gép,... felajánlásának lehetősége, ezért a szervezők szűrik a jelentkező szolgáltatókat.
Ugyanakkor a csatlakozott helyeknek módjuk és lehetőségük van a felajánlások lehetőségét csak meghatározott termékekre, vagy szolgáltatásokra korlátozni.
Önkénteseknek
- Segíteni szeretnék, mit tehetek?
Több módon is segítheted a mozgalmunkat.
Leginkább azzal, ha beszélsz róla a barátaid, ismerőseid körében. Ennél jobb reklám még ma sincsen.- Mi a teendő ha szeretném bevonni a kedvenc helyeimet?
Beszélgess a vezetőkkel. Mutasd meg nekik az oldalunkat akár itt, akár a közösségi fórumon. Ha olyan kérdésük merülne fel, amire nem tudsz válaszolni, tedd fel nekünk, vagy tegyék fel nekünk.
- Mit tegyek, ha helyi szervező szeretnék lenni?
Vedd fel velünk a kapcsolatot az adjegyetajandekba@gmail.com emailen, de itt az oldalon, a Kapcsolat űrlapon is üzenhetsz nekünk.
A facebook oldalunkon minden ott van, tele van jó példákkal. Köszönjük!
Van még kérdésed? Nézd meg a videót!